جاهلیت نهان

ساخت وبلاگ

انسانها در هر جنس و نژاد و سنخ و مرتبه و میزان باور و تحصیلات،  جاهلیتی پیدا و پنهانی دارند که در واقع پاشنه ی آشیل و نقطه ی ضعف آنهاست.
جاهلیت دراینجا به مفهوم عدم اشراف بر درک و زنگار فهم و در محاق گرفتن خلوص و حجاب زدگی شعور و درک و عفونت حقیقت آگاهی و  نا آگاهی نهفته و حیرانی در فهم و یا نقطه ی کور رفتار و منش وشخصیت پیدا و پنهان افراد است.
جاهلیت آدم ها گاه تند وبی باک گاه با مهربانی و خرد ورزی و گاه موذیانه و گاه ددمنشانه است.
گاه با حقارت شعور، گاه نرم وخزنده ،گاه  با شهوت طلبی ،گاه با مال دوستی ،گاه با ظاهر گرایی وقشریگری، گاه شهرت دوستی وجاه طلبی ،گاه توهم زرنگی ودانایی و اشراف ،گاه  با توهم خنگی وکودنی وگاه با توهم دینداری و فداکاری.... ظاهر می شود.
همه ی توهمات وخود فریبی های ما در هر زمینه ای جاهلیت ماست.
همه ی بیشعورها بدون استثنا جاهلیت مدون و مستوری دارند.
ابعاد جاهلیت انسان ها بسته به بالغ فکری آدم ها پهناور  و عمیق خواهند بود
هرچه جاهل متدین تر و داناتر و زیرک تر باشد ممکن است جاهلیتش خطرناک تر است.
خط قرمزهای اهالی وطن جاهلستان ذائقه و سلیقه ها و حتی آرمان های مخدوش آنهاست.
همانگونه که می دانیم؛
دانش پویا و کار آمد در بوته نقد و آزمایش سنجش می شود و  آورده ها  توانمندی دانایی افراد در خروجی ها و رفتار  آنها قابل رصد است!
معصومین بعنوان اوتاد و نخبگان دینی و پیشوایان جوامع براین باورندکه دین درست را باید از  میوه اش  باید شناخت و دینداری تمیز  را باید از
رفتارها و درک باورهای درست افراد فهمید!
جاهلیت در دانشمندان و دینداران جاهلیت افراد می تواند بعنوان یک تعصب خود نمایی کند.
تعصب وتسلب باعث می شود تا عدم بازگشت به ویرایش. عدم پذیرش مقتصیات شکل گیرد و بالِغ فکری و علمی و غنای باورهای افراد مورد خدشه و عفونت قرار گیرد.
دقت در خودنگری و خودسازی و خودشناسی مستمر می تواند باعث اصلاح و ویرایش  بهنگام و زود هنگام گردد و عیب وخطای افراد بسرعت تصحیح گردد و بازشناسی و باز سازی و بهسازی ها بادقت بیشتری رخ دهد.
بدیهی است که مقاومت افراد برای عدم پذیرش و رد و واکنش نابخردانه در باز نگری ها و اصلاح و ویراست می تواند باعث سقوط وزیان و انحطاط سرمایه های افراد قرار گیرد به طوری که هرگز این ضایعه قابل جبران نباشد...
والی الله المصیر.

حمیدرضاابراهیم زاده
۱۳بهمن۱۴۰۰

 

تمامی حقوق مربوط  به این اثر درانحصار مولف محفوظ می باشد.

 

چشم بندی...
ما را در سایت چشم بندی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ddayeremina5 بازدید : 87 تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1401 ساعت: 1:57