در انتظار آخرین بازمانده
همه ادیان الهی و حتی غیر الهی بویژه همه مذاهب اسلامی منتظر منجی عالم بشریت و انسان کامل هستند و این عقیده و باور مختص به شیعه و ادیان و مذاهب دیگر نیست . در بین اهل سنت نیز روایات متواتر فراوانی در دست است. که منجمله رسول اکرم ( ص) فرمودند: اگر تنها روزی از عمر جهان باقی مانده باشد خداوند آنروز را آنقدر طولانی خواهد کرد. تا فرزندی از فرزندان من که کنیهاش کنیه من و نام او نام من است ظهور کند و زمین پر از ظلم و جور را از عدل و داد پر نماید . ( ابوهریره – الغیبه )
آیا جز اینست که امت اسلام و جهان باید منتظر ورود آن بزرگوار کسیکه صاحب عصر و زمانه است و کسیکه منتظر است باشند . از امام صادق ( ع ) روایت شده است :« و یکی از عبادات مهم و پر فضیلت انتظار فرج است» البته منظور از انتظار فرج همان عقیده برای ظهور و همت برای طلوع آفتاب کریمانه امام حجت است .
در این مقطع از زمان که انسانها به سرعت به سوی تکامل و تحول و ترقی و برتری در حرکتند، تفکر انتظار بیشتر در جان مردم رخنه کرده، هر چه دنیای متمدن بطرف تحول و پیشرفت گام بر میدارد مشکلات مخصوص نیز سر از آستین زمانه بیرون میکشد، و این جریان با تفکر قهقرایی جهان بطرف افول انسانیت به سوی اضمحلال و ورطه نابودی مغایر است.
توجه ذات اقدس ربوبی به انسانها آنقدر صمیمی و محبانه است که در مقطع تکامل و اوج ترقی انسانها بندهای از بندگان خاصش را که در علوم بسیار عالمتر از سایر انسانهاست، را برای زدودن غبار علوم بیمنزلت و پدیدآوردن علوم حقیقی بر میانگیزاند و با قیام پیامبرگونهاش انسان را از سستی و کرختی نجات میدهد. انسانی که با وجود تکثر و تنوع علوم امنیت ندارد و از دوران افلاطون تاکنون مدینه فاضله، آرزوی بزرگ فلسفی و جهانی مردم شده است.
لذا در هنگامه ظهور ولی عصر جهان بواسطه رشد و ترقی به موارد مبهم حیات میرسد، و جهان را آنقدر تعفن علوم بی منزلت میآزارد و آنقدر تأذی از معلومات بی منزلت و بیهوده، نابخردان و ادعای مدعیان دانش را احاطه میکند و آنقدر خلأ و آزار در حیات بشری احساس میشود که همه ملتها از خداوند ظهور منجی را میطلبند، همه ادیان و مذاهب در انتظار قدوم وی بر میخیزند و طلب تعجیل در ظهورش را مسئلت میدارند. و این مهمترین حقیقت ، از حقایق انتظار است .
1) بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین ( هود 86 )
و انتظار به معنی حقیقیاش؛ متأسفانه در جامعه اسلامی انتظار را بمفهوم رکود و سستی و جمود و قشریگری و دست انتظار یعنی امید یعنی بالندگی. امید راه روشن و گسترده است.
انتظار یعنی آمادگی روحی و جسمی داشتن. یعنی آمادگی نظامی دیدن یعنی تمام هم و غم را برای دفاع ازکرامت انسانی گذاشتن. هنگامیکه امام عصر ندا میدهد :« ای مردم ! » این همهی طبقات مردم از نژادها و اقوام و ادیان مختلف هستند که باید به ندای منجی لبیک بگویند و ما هستیم که باید برای مقابله با دشمنان آنحضرت آماده دفاع و مجاهدت باشیم .
خداوند اولین پشتیبان منتظران است.
2) ان الله یدافع عن الذین آمنوا . ( حج 38 )
3) خداوند خود از منتظران است. قل انتظروا انا منتظرون ( انعام 158 )
پس تنها، نشستن در خانه و اعتکاف در مهدیهها و دعا خواندن، خوردن و خوابیدن و ... کافی نیست. بلکه باید مهیا بود. با ابزار فهم و بصیرت و مجاهدت و خودسازی، امید به آینده ما را از مرگ و نا امیدی نجات میدهد .
البته مرگ حقیقی، همین ناامیدی است زیرا تسلیم شدن در برابر مشکلات یعنی بیتحرکی و جمود، و لذا جمود و سکون مرگ حقیقی انسانها است .
امید به آینده است که مسیحیان را پس از واقعه ی به صلیب کشیدن مسیح و به اعتقادشان شهادت و عروج روح آنحضرت و پس از آنهمه ذلت و خواری منتظر روح تابان حضرت روحالقدس کرده که آنها را نجات بخشد اگر امید به آینده و پیروزی نبود برای مسیحیان امکان حیات و بقا وجود نداشت. پیروان حضرت موسی چقدر ذلت و خواری کشیدند و تحمل کردند اما بازهم منتظر موعود هستند. امید به آینده همه اینها را تاکنون سر و پا نگه داشته است .
امید همان زندگی است. امواج امید در حقیقت روح ایمان و حیات ما انسانهاست. ناامیدی از نگاه پروردگار کفر است:
4 ) ولا تیئسوا من روح الله انه لاییأس من روح الله الا القوم الکافرون »( یوسف87 )
پس امید عبارتست از راهی گشاده و روشن و ناامیدی تسلیم شدن در برابر وضعیت موجود است .
1) ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین (قصص5)
2) و لقد کتبنا فی الزبورمن بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون .( انبیاء 105)
3) وعدالله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشرکون بی شیئاً . ( نور 55 )
مسئله بعدی این است که امید همان انتظار است و انتظار همان آمادگی روحی و جسمی است.
اگر بما بگویند حمله ناگهانی دشمنان اسلام یا دشمن کشورمان نزدیک است چه
میکنیم؟
بالتبع اول از همه آمادگی نظامی و دفاعی و بکارگرفتن نیروهای آموزش دیده و خرید و بازسازی تجهیزات و تأسیسات مدرن نظامی و بکار انداختن رادارها و سیستمهای اخبار و اطلاعات ویژه و... با این وجود ما در انتظار به سر میبریم و خداوند خود نیز از منتظران است. ( یعنی منتظر اقدامات ما انسانهاست )
برای این پایداری و پاسداشت، خداوند یاور و پشتیبان مقتدر و مسلط بر ما و همهی کائنات است.
4) و لینصرن الله من ینصره . اگر به یاریم بشتابید . یاریتان می کنم . (حج 40 )
خداوندی که بسیار قدرتمند و عزیز و نکتهدان و مسلط به امور و دوست داشتنی است پناهگاه مطمئنی برای یاران خویش محسوب میشود خداوندی که یاور اهل امید و انتظار است به مومنینی که خود را از لحاظ روحی و جسمی آماده کردند تا مدافع دین و احیاگر دینش باشند پیروزی و نصرت را نوید داده است .
5) ان الله یدافع عن الذین آمنوا ... ( حج 38 )
6) الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و آتواالزکاه و امرو بالمعروف و نهوا عن المنکر و الله عاقبه الامور ( حج 41 )
میفرماید: خداوند یاور کسانی است که اگر مکنتشان دهیم، نمازگذارانند و زکاتپردازان و امربمعروفکنندگان و نهی از منکر پیشهکنندگانند. منتظر باید برای ثبات خویش و دینش نمازگذار و زکات پرداز و امر بمعروف و ناهی از منکر باشد. اینها از خواص اهل انتظار است. پس اندیشه انتظار و تحرکات جامعه جهانی را هم شامل میشود .
امام صادق (ع ) میفرمایند:
« لولا الحجه لم تبق الارض حتی تکون ساخته »
گر روزی حجت (عج ) فارغ از زمین شود؛ زمین خود را منهدم میکند. البته امید پس از سخن رسول اکرم (ص) در نهایت صداقت و توقع است چون میخواهیم به ثمر برسیم و بقایمان تضمین شود. پس انتظار فرج محتاج به تلاشها و مجاهدات است .
«انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا »( معارج 3 و 4 )
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره و اعوانه .... »
پشتوانهی این اثر: برداشتهایی از سخنان امام موسی صدر در حوزه انتظار
حمید رضا ابراهیم زاده 86/4/18
برچسب : نویسنده : ddayeremina5 بازدید : 154